Varsinaisen toiminnantarkastajan sivuuttaminen

Hei,

Yhdistyksen hallitus on sivuuttanut varsinaisen toiminnantarkastajan ja toimittanut tarkastettava aineiston suoraan varatoiminnantarkastajalle johtuen hallituksen itsensä aiheuttamasta kiireellisyydestä (aineisto toimitettu tarkastettavaksi alle viikko ennen vuosikokousta). Varsinainen toiminnantarkastaja olisi ollut käytettävissä, mutta häneen ei ole oltu lainkaan yhteydessä eikä hän ole ollut tietoinen k.o. järjestelystä.

1) Voiko varatoiminnantarkastaja antaa lausunnon ja onko se tässä tapauksessa pätevä, koska varsinainen toiminnantarkastaja on sivuutettu?

2) Mikäli aineistoa ei ehditä tarkastaa ennen kokousta, voiko uusi hallitus aloittaa ja vanhan hallituksen vastuuvapaus käsitellä myöhemmässä yhdistyksen virallisessa kokouksessa (esim. syksyllä)?

3) Onko olemassa laissa määrättyä vähimmäisaikaa, jolloin tarkastettava aineisto pitäisi toimittaa tarkastajille ennen vuosikokousta?

Kiitokset kaikista vastauksista jo etukäteen