Ansionmenetysten maksaminen

Hei,

Olen aika uusi puheenjohtaja yhdistyksessäme. Eräs jäsenemme oli päivän pois omasta työstään, jotta voisi osallistua yhdistyksemme toimintaan, jolloin hänelle koitui ansionmenetyksiä. Onko kellään kokemusta, miten ansionmenetyksiä maksetaan korvauksena yhdistyksen tililtä jäsenelle? Maksetaanko ne palkkana, jolloin yhdistys luonnollisesti maksaa palkasta verot yms. työnantajakulut?

Entä onko kellään kokemusta, miten kokouspalkkioita kannattaa maksaa? Palkkana myös, ja merkintä kokouspöytäkirjaan?

Kokouspalkkiosta tulee suorittaa ennakonpidätys mutta siitä ei tarvitse maksaa sosiaaliturvamaksua, jollei henkilö ole työsuhteessa yhdistykseen. Ansionmenetyskorvaus rinnastetaan palkkaan ja siitä tulee ennakonpidätyksen lisäksi maksaa sosiaaliturvamaksu.

Jos yhdistys maksaa kokouspalkkioita ja/tai ansionmenetyskorvauksia olisi niiden suuruudesta hyvä tehdä päätös yhdistyksen kokouksessa samassa yhteydessä kun valitaan hallituskin.

Kiitos vastauksestasi. Kokouspalkkioiden suuruudesta on tehty päätös yhdistyksen vuosikokouksessa samalla kun valittiin uusi hallitus. Niitä ei vain ole vielä maksettu, joten tilanne on meille täysin uusi.