Talkoopisteet ja talkoovelvoite

Seurassamme on aktiivisia talkoolaisia jotka puurtavat ja pakertavat seuran eteen kesän ja syksyn hommia. Järjestämme seuran ”virallisia” talkoita ja toki on myös yksittäisiä hommia, joita joku jäsen käy silloin tällöin yksin tekemässä. Osa jäsenistöstä ei kuitenkaan osallistu millään tavalla näihin yhteisiin talkootapahtumiin vaan syljeskelee kattoon ja ainoastaan odottaa metsästyskauden avausta.
Viimeisessä yleisessä kokouksessa johtokunta toi esille talkoopisteytyksen ja sen käyttöönoton seurassamme. Osa vastusti talkoopisteytyksen käyttöönottoa ja sanoi sen olevan ristiriidassa samanarvoisuuden ja yhdistyslain kanssa? Tiedän kymmeniä seuroja Suomessa, jossa talkoopisteet ja talkoovelvoite on käytössä.
Löytyykö tämän pisteytyksen / velvoitteen kieltävää sääntöä / lakia yhdistyslaista tai muualta?
Tarkoitus on, että tietyn talkoopistemäärän jälkeen olet oikeutettu pienriistan- tai hirvenpyyntiin. Jos et pääse talkoisiin niin voit myös ostaa itsellesi talkoopisteen tai ”teettää” talkoopisteitä toisella henkilöllä.

Kyllä talkoopisteitä monen yhdistyksen toiminnassa käytetään ja en kyllä keksi kuinka yhdistyslaki tai muut säännökset toiminnan kieltäisivät, kunhan se toteutetaan siten, että jäsenillä on yhdenvertainen mahdollisuus osallistua pisteiden keräämiseen ja periaatteet ovat samat kaikkien jäsenten osalta.

Talkoopistejärjestelmästä on syytä kirjoittaa selkeät säännöt ja hyväksyä ne yhdistyksen kokouksessa.

Ainoana riskinä talkoopisteiden osalta pidän sitä, että voisiko verottaja jossakin yhteydessä tulkita ne ansiotuloksi, jolloin niiden osalta tulisi maksaa ennakonpidätys ja sosiaaliturvamaksu. Varsinkin, jos talkoopisteelle määritellään euroarvo, jolla niitä voisi ostaa, tuollainen tulkinta voisi olla mahdollinen.