Jäsenmaksun suuruus

Jos haluaa henkilön eroavan yhdistyksestä, niin voiko asettaa jäsenmaksun erittäin korkeaksi. Esimerkiksi yhdistys, jossa on noin 5 varsinaista jäsentä ja maksu on ollut 25e/v lähes 10 vuotta. Millä pystyy edes valvomaan maksavatko toiset jäsenet edes ylisuurta maksua. Kyseessä on yleishyödylliselsi katsottava yhdistys. Ajattelin maksun nostamista tuhansiin euroihin. Yhdistyksestä on mielestäni uhkailemalla pakotettu osa eroamaan.

Ei ole tiettävästi millään yhdistyslailla määrätty jäsenmaksun suuruudesta.

Yhdistyksen kokouksessa jäsenistö päättää jäsenmaksun suuruuden, jos nostetaan niin paljon, niin siinä on riskinsä ei-kannattavat jäsenet tästä eroaisi.

Näkisin myös toisen yhdenvertaisuuden kannalta huonoksi asiaksi "varattomien" kohtaan.

Korjaatkaa muut jos olen väärässä?

Yhdistyksestä erottaminen on aina vaikeaa, jos jäsen ei ole selvästi tehnyt mitään sääntöjen vastaista. Ja tässäkin tapauksessa yhdistyksen on annettava jäsenelle mahdollisuus selittää mistä sääntöjen vastainen toiminta johtuu. Ainut selvä erottamisperuste jossa lain mukaan ei tarvitse jäsentä kuulla on jäsenmaksun maksamatta jättäminen. Jäsen voidaan katsoa eronneeksi kun hän ei ole suorittanut jäsenmaksuaan toistuvasti. Toki yhdistyksen toiminna avoimuuden vuoksi olisi hyvä ottaa yhteyttä maksun maksamatta jättäneeseen, koska kyseessä voi olla inhimillinen unohdus.
Kuulostaa aika erikoiselta tavalta päästä jostain eroon jäsenmaksua korottamalla. Yhdistystoimintahan yleensä on yleishyödyllistä ja jos jäsenmaksua korotetaan vain jäseniä poistaakseen tulee mieleen, että kannattaako edes oikeasti kuulua tuollaiseen yhdistykseen, joka haluaa eroon jäsenistään. Tässä tulee vastaan jäsenten yhdenvertainen kohtelu. Onko se yhdenvertaista, jos yhtenä vuonna jäsemaksu nostetaan pilviin ja vain ns kerma voi sen maksaa ja muut tippuvat pois? Onko silloin jo aiheellista lakkauttaa koko yhdistys ja perustaa uusi sille porukalle, joka haluaa olla omissa oloissaan. Ja muutenkin kuten edellinen vastasi jäsenmaksusta yleensä päätetään vuosittain yleisessä kokouksessa. En usko, että kokouksessa sellainen selitys menee läpi, että korotetaan nyt jäsenmaksua, että päästään jostain tyypistä eroon. itse en ainakaan antaisi tällaiseen hyväksyntää. Mutta kaikkeen toimintaan loppujen lopuksi vaikuttavat yhdistyksen omat säännöt.