Hallituksen puheenjohtajasta toiminnanjohtajaksi

Yhdistyksen hallitus on kevätkokouksessa valinnut uuden puheenjohtajan seuraavalle 2-vuotiskaudelle. Sittemmin on tullut tarvetta palkata toiminnanjohtaja ja uusi puheenjohtaja on halukas aloittamaan toimessa nykyisen hallituksen tuella.
Miten edetään? Puheenjohtajan on tietenkin erottava ensin. Kirjallinen ilmoitus hallitukselle, joka käsittelee ja toteaa asian seuraavassa ylimääräisessä kokouksessa? Tällöin hallitus jää ilman puheenjohtajaa. Valitaanko uusi nykyisen hallituksen keskuudesta?
Sitten todella tärkeä kysymys. Voiko toiminnanjohtaja jäädä kuitenkin hallituksen jäseneksi? Tavoitteena on pitää hallituksen ja toiminnanjohtajan yhteistyö erittäin tiiviinä ja kehittää yhdessä yhdistyksen toimintaa. Toiminnanjohtaja on tietenkin jäävi osallistumaan päätöksiin omasta toimestaan, mutta voinee kuitenkin tehdä ehdotuksia yhdistyksen toiminnan kehittämiseksi?