Toimintakertomus

Tervehdys! Olemme yhdistyksessä tekemässä toimintakertomusta ja mietimme, että tuleeko kaikki vuoden aikana toimineet toimihenkilöt mainita siinä? Tarkoitan että jos toimihenkilö on vaihtunut vuoden aikana muutaman kerran, niin laitetaanko kertomukseen kaikki siinä toimineet, muutama pisimpään toiminut vai vain viimeisin?
Onko toimintakertomus edes niin virallinen ja tärkeä paperi, että tällaisia yksityiskohtia kannattaa miettiä...?

Yhdistyslaissa ei ole mitään määräyksiä toimintakertomuksen sisällöstä. Yleensä toimintakertomus sisältyy tiedot toimintakauden olennaisista tapahtumista, yhdistyksen aikaansaannokset ja arvion tulevasta kehityksestä. Toimintakertomus on hyvä laatia vastaavaan muotoon kuin toimintasuunnitelma, jolloin niitä on helppo vertailla. Usein myös luetellaan toimielinten kokoonpanot mutta tämä ei ole pakollista. Jos toimihenkilöt luetellaan niin mielestäni hyvä käytäntö on kirjata kaikki kauden aikana toimineet ja kesken kauden alkaneista/päättyneistä alkamis- / päättymisajankohta.

Toimintakertomus on virallinen asiapaperi, jonka yhdistyksen kokous hyväksyy yleensä samassa kokouksessa tilinpäätöksen käsittelyn kanssa. Sisältöä ei kuitenkaan ole tarkasti määrätty.