Yhdistyksen varojen siirto yksityiselle tilille

Yhdistyksessä toimivat ovat täyttäneet matkakulukorvauslomakkeet. Osa kulkee muiden toimijoiden kyydissä. Yhdistyksen rahastonhoitajan ehdotuksesta hallitus päättää maksaa kaikille saman summan matkakorvausta, koska se on rahastonhoitajan mielestä reilua. Rahastonhoitaja ei halua, että päätöstä kirjataan pöytäkirjaan. Riidan välttämiseksi rahastonhoitajan käskyyn on suostuttava. Rahastonhoitaja siirtää matkakorvaukset (merkintää ei ole pöytäkirjassa) yhdistyksen tililtä jollekkin yksityiselle tilille, josta hän maksaa asianosaisille matkakorvaukset. Kysyin rahastonhoitajalta onko toimenpiteellä tarkoitus kiertää veroja. Vastaus oli huudon kanssa että ei sillä hän ammattikirjanpitäjänä tietää miten menetellään ja toiminta on laillista ja näin on tehty aina. Olen kyseisessä hallituksessa uudehko jäsen ja vieläpä sihteerinä ja herännyt ihmettelemään toiminnan laillisuutta. Miten kuuluisi menetellä ja voiko hallituksen jäsenet olla pulassa?

Tuon kuvaamasi perusteella kuullostaa varsin erikoiselta toimintamallilta. Mielestäni maksettujen kulukorvausten tulisi perustua asiallisiin tositteisiin, joiden perusteella maksu tehdään (tässä tapauksessa siis matkalaskuihin). Erityisesti tuo siirto yksityiselle tilille, jos sitten maksetaan asianomaisten tilille kuullostaa erikoiselta. Laillisuuteen en uskalla ottaa kantaa mutta jos tapahtuu jotakin laitonta niin hallituksella on asiasta vastuu (ainakin siinä tapauksessa että on ollut tietoinen menettelystä).

Jos maksettu kilometrikorvaus ei ylitä verottajan vahvistamaa verovapaata määrää niin ei mitään ongelmia verotuksen kanssa pitäisi tulla. Myöskään jos matkakorvaus maksetaan esimerkiksi bussikuittia vastaan niin on ok. Mielestäni hallituksessa olisi hyvä vahvistaa vähintäänkin matka- ja kulukorvausten periaatteet jossakin kokouksessa ja tämä olisi hyvä kirjata myös pöytäkirjaan. Yksittäisiä matkalaskuja ei sen sijaan tarvitse hallituksen käsitellä, jollei sitten näin ole sovittu. Luonnollisestikin niin, että noudatetaan hallituksen päätöstä.

Matkakorvausta maksetaan kaikille verottomasti 1000 euroa. En ymmärrä miksi rahastonhoitaja siirtää ensin varat yhdistyksen tililtä yksityiselle tilille ja sieltä asianosaisille. Yritin kysyä asiaa, mutta huutaen tuli vastaus, jota en ymmärtänyt, muuta kuin että laillista on.