Hallituksen jäsenmäärä

Hei, yhdistyksemme sääntöjen mukaan yhdistyksen hallituksella on oltava vähintään 3 jäsentä+puheenjohtaja. Puheenjohtaja on ilmoittanut erostaan kesken 2-vuotiskauden ja asia käsitellään vuosikokouksessa. Pj:n erottua hallitukseen jää vain 3 jäsentä, joista yksi todennäköisesti valitaan puheenjohtajaksi.
Mutta miten toimitaan kun hallitukseen ei jää säntöjen vaaimaa määrää jäseniä? Uusia ei ole tulossa ja ilmeisesti eroava pj ei myöskään saa jatkaa hallituksessa? Pikaisesti apua kaivataan!

Jos yksi hallituksen jäsen eroaa ja jäljellä olevat jäsenet muodostavat vielä päätösvaltaisen hallituksen niin yhdistys voi toimia seuraavaan hallituksenvalitakokoukseen saakka.

Teidän tilanteessanne kun kyse on puheenjohtajan (jonka nähtävästi yhdistyksen kokous on valinnut) erosta niin tilanne on hiukan hankalampi. Tällöin mielestäni on syytä kutsua yhdistyksen kokous valitsemaan uusi puheenjohtaja (ja näin ymmärtääkseni olette tekemässä). Jos vanha puheenjohtaja olisi valmis jatkamaan hallituksessa niin vositte valita koko hallituksen uudestaan, jos siten saatte sääntöjen mukaisen hallituksen aikaiseksi. Käytännössä siis koko hallitus pyytäsi eroa ja valittaisiin sitten vuosikokouksessa uusi hallitus kokonaisuudessaan sääntöjen määräämällä tavalla. Vanhat hallituksen jäsenet voidaan valita uudestaan mutta heidän roolinsa puheenjohtajuuden osalta muuttuisivat.

Muistakaa myös tehdä yhdistysrekisteriin muutosilmoitus nimenkirjoittajista valinnan jälkeen.

Kiitos vastauksesta! Voimmeko toimia näin että koko hallitus eroaa ja valitaan uudestaan, vaikka asiaa ei ole mainittu kokouskutsussa? Kokouskutsussa on mainittu vain pj:n eroaminen.

Olisihan tuo ollut hyvä mainita kokouskutsussa mutta itse kyllä tässä tapauksessa ottaisin asian käsittelyyn vaikka sitä ei hallituksen valintana kokouskutsussa ole mainittukaan. Jos joku nykyisistä hallituksen jäsenistä nostetaan puheenjohtajaksi (joka jatkuvuuden kannalta on mielekästä) niin luonnollisesti hallitusta täytyy täydentään, jotta se täyttää sääntöjen vaatimuksen.

Voisihan vaihtoehtoisesti tuon päätöskirjauksen mielestäni kirjata myös jotenkin seuraavasti.

Puheenjohtaja on pyytänyt eroa tehtävästään mutta on ilmoittanut halukkuutensa jatkaa hallituksen jäsenenä. Päätettiin valita nykyisen hallituksen jäsen xxx puheenjohtajaksi ja päätettiin, että yyy jatkaa hallituksen jäsenenä.

Tällöin ei siis käsiteltäisi koko hallituksen eroa vaan vain tuo puheenjohtajajärjestely käytännössä aikaisemmin valitun hallituksen sisällä.