Puheenjohtajan valinta, jos syyskokouksessa ei löydy ehdokasta

Mitä tapahtuu, jos syyskokouksessa, jossa pitää sääntöjen mukaisesti valita puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet, ei löydykään puheenjohtajaksi suostuvaa henkilöä?Jatkaako nykyinen pj kunnes uusi syyskokouksen jatkokokouksessa saadaan valittua?

Tästä aiheesta on aikaisempi keskustelu, jossa mielestäni hyvin kuvattu kuinka voisi toimia.

Miten saan tuon discusslinkin auki? Kirjautuminen ei onnistu...

Mulla onnistui tuohon keskusteluu meneminen ihan kopioimalla linkki osoiteriville. Leikkaan kuitenkin tuon vastauksen tähän, jos ongelmia tuohon keskusteluun pääsyssä.

"Yhdistystieto | 13:46 - 11.03.2013
Alun perin kysymykseen vastasi Tero Kankaanperä

Yhdistyksellä täytyy olla hallitus ja hallitus täytyy valita yhdistyksen kokouksessa. Yhdistyslaki ei sinänsä tee eroa hallituksen jäsenten kesken, puheenjohtaja on hallituksen jäsen siinä kuin muutkin ja lain perusteella hallitus voi valita puheenjohtajan myös keskuudestaan. Useimmiten asia on kuitenkin säännöillä annettu yhdistyksen kokoukselle ja sääntöjä tulee noudattaa. Säädös hallituksesta ja puheenjohtajasta on pakottava eikä yhdistys voi toimia ilman hallitusta tai sen puheenjohtajaa. Kaikki yhdistyksen toiminta pysähtyy siitä hetkestä kun vanhan hallituksen toimikausi muodollisesti päättyy eikä uusi hallitus ole toimintakykyinen. Puheenjohtaja on avainasemassa yhdistysrekisteriin tehtävien ilmoitusten suhteen eikä ilmoituksia muutoksista voida tehdä ilman puheenjohtajaa. Käytännössä, mikäli puheenjohtajaa ei valita säilyy valta muodollisesti edellisellä puheenjohtajalla ja hallituksella kunnes yhdistykselle on valittu toimivaltainen uusi hallitus. On kohtuutonta odottaa väistyvän puheenjohtajan kantavan vastuuta toiminnasta loputtomiin, joten yhdistyksen toiminta olisi syytä ajaa tässä tilanteessa alas. Avoin viestintä jäsenten suuntaan tästä tilanteesta ja vaihtoehtojen graaviuden selventäminen yleensä lisää kiinnostusta juuri sen verran että puheenjohtaja saadaan valittua. Pyrkimällä muodostamaan uusi hallitus tiimiyttämällä hyvin yhteensopiva porukka ja keskustelemalla jo etukäteen tehtävien jaosta voidaan päästä pattitilanteesta eteenpäin."