Ilmoittaminen puheenjohtajan erosta

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja erosi. Hallitus haluaisi tiedottaa erosta, mutta ex-puheenjohtaja kieltää. Onko hallituksella velvollisuus ilmoittaa jäsenistölle erosta ja voiko ex-pj kieltää ilmoittamisen?

Jos puheenjohtaja eroaa tulee yhdistykselle valita uusi puheenjohtaja. Ainakin uuden puheenjohtajan valinnasta on syytä ilmoittaa jäsenistölle. Tässä yhteydessä varsin luonnollisesti tulee myös esiin syy uuden puheenjohtajan valintaan (aikaisemman puheenjohtajan eronpyyntö). Yksityiskohtaisia syitä puheenjohtajan eroamiseen ei kuitenkaan ole syytä lähteä julkisesti tiedottamaan.

Muistakaa myös tehdä muutosilmoitukset nimenkirjoittajista yhdistysrekisteriin, jotta ex-puheenjohtajan nimenkirjoitusoikeus poistuu ja uudelle puheenjohtajalle saadaan nimenkirjoitusoikeus.