Pöytäkirjojen toimitusaika

Jos on jo eronnut yhdistyksestä, voiko pyytää nykyiseltä puheenjohtajalta pöytäkirjoja, jotka on kirjoitettu silloin, kun on ollut vielä hallituksessa jäsenenä tai sihteerinä? Pöytäkirjoissa on asianosaisten allekirjoitukset, mutta niitä ei ole lähetetty heille.

Yhdistyslain mukaan kaikilla yhdistyksen jäsenillä on oikeus pyynnöstä nähdä yhdistyksen kokouksen pöytäkirjat. Sen sijaan yhdistyksen hallituksen kokouksen pöytäkirjat eivät ole julkisia, eikä niitä tarvitse näyttää muille kuin hallituksen jäsenille ja tilintarkastajille. Tästä löytyy kirjaus myös PRH:n yhdistysrekisterin UKK palstalta https://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri/usein_kysyttya.html#prh.ukk.item_14

Mielestäni kysyjällä on oikeus nähdä, jo oman oikeusturvansa näkökulmasta, sellaiset hallituksen pöytäkirjat, joissa hän itse on osallitunut päätöksentekoon hallituksen jäsenyyden (tai yhdistyksen jäsenyyden) päättymisen jälkeenkin.