Puheenjohtaja erosi

Yhdistys jonka toiminnassa olen mukana puheenjohtaja erosi pestistään useita kuukausia sitten. Puheenjohtajan valitsi vuosikokous. Yhdistys ei ole tehnyt uuden pj:n valitsemiseen minkäänlaisia toimeenpiteitä. Kuinka laillisia ovat päätökset jotka on tehty pj:n eron jälkeen? Kuinka uusi puheenjohtaja tulisi valita? Kutsua jäsenistö koolle. Ja varmaan phr:lle pitäisi jotain tietoa tilanteesta laittaa!

Jos hallitus on puheenjohtajan eron jälkeen päätösvaltainen niin hallituksen tekemät päätökset ovat laillisia. Käytännössä varapuheenjohtaja toimii kokousten koollekutsujana ja johtaa puhetta, jos sellainen on valittu.

Jos puheenjohtajan on valinnut vuosikokous, tulee hallituksen kutsua yhdistyksen kokous valitsemaan yhdistykselle uusi puheenjohtaja (ja tarvittaessa täydentämään hallitusta, jos uusi puheenjohtaja valitaan hallituksen jäsenistä). Jos on muutamia kuukausia sääntöjen määrämän vuosikokoukseen ajankohtaan, on mielestäni perusteltua odottaa tätä edellyttäen sitä että hallitus on muuten säilynyt päätösvaltaisena.

PRH:n yhdistysrekisterin usein kysyttyä palstalla asiaa on myös käsitelty:

Kun uudet valinnat on tehty niin muutokset yhdistyksen nimenkirjoittajissa tulee ilmoittaa PRH:n yhdistysrekisteriin heti kokouksen jälkeen.