Laskutusongelma

Yhdistyksemme järjestää vuosittain tapahtuman, jonka yhtenä osana on ollut usein ulkopuolinen esiintyjä. Tällä kertaa esiintyjällä ei ole laskutusoikeutta. Tilaisuuden järjestäminen on yhdistyksen sääntöjen mukaista toimintaa.

Tämän esiintyjän on tuottanut yhden jäsenemme yritys, joka laskuttaa esiintymispalkkion yhdistykseltä ja maksaa palkkiosta asianmukaisen ALV:n. Tapahtuman järjestämiseen yhdistys on hakenut ja saanut julkista rahoitusta. Nyt yllättäen rahastonhoitaja on päättänyt, ettei kyseinen lasku ole pätevä esitettäväksi julkiselle rahoittajalle. Kuulema hän ei voi esittää laskua kuluina, vaan hänen täytyy se maksaa ensin ja vasta pankin kuitti on pätevä maksutodiste. Samoin hän väitti, ettei s-postilla lähetetty kuitti ole pätevä, vaikka siinä esiintyy kaikki tarvittavat osat: sana kuitti, päivämäärä, mistä maksettu, maksun saaja, maksaja ja summa.

Jos yrityksen esittämä lasku on asianmukainen niin käsitykseni mukaan se pitäisi olla riittävä tosite yhdessä pankkitositteen (tai tiliotteen) kanssa. Pankkitositeella (tai tiliotteella) voidaan osoittaa rahoittajalle että maksu on todellisuudessa suoritettu. Tänä päivänä yleensä myös sähköisenä toimitetut tositteet ovat olleet päteviä (esimerkiksi skannatut dokumentit).