Miten yhdistys aktivoidaan?

Hei, yhdistyksemme on ollut lepäämässä eli huolellisesti alas ajettuna useamman vuoden. Nyt sille on tullut taas tarvetta, porukka vaihtunut ja aiomme aktivoida käyttökelpoisen yhdistyksen. Mitä se vaatii? Olen lepäämään jätetyn yhdistyksen viimeinen puheenjohtaja ja kutsuisin nyt uuden yleiskokouksen koolle, mutta porukassa ei ole enää minun ja erään toisen lisäksi ketään muita entisiä jäseniä. On vain uusia, jotka liittyisivät sitten tähän yhdistykseen. Pitääkö heidät ensin hyväksyä jäseniksi, että ovat äänioikeutettuja yleiskokouksessa? Pitääkö se vanha remmi kutsua koolle jotenkin?

Hei,
Minä tekisin niin, että kutsuisin yhdistyksen kokouksen koolle sääntöjen määräämällä tavalla (puheenjohtajana voit toimia kokoonkutsujana). Kokouksessa sitten valitsette yhdistykselle uuden hallituksen (kokouksessa äänivalta on vain yhdistyksen jäsenillä). Hallitusten jäsenten ei tarvitse olla yhdistyksen jäseniä, jollei säännöissä ole asiasta erikseen mainintaa. Yleensä uudet jäsenet hyväksytään yhdistyksen hallituksen kokouksessa, joten sen jälkeen kun uusi hallitus on valittu voi se kokoontua valitsemaan uudet jäsenet yhdistykseen.

Yksi vaihtoehto olisi myös pitää vanhalla hallituksella kokous (jos saatte sen äänivaltaiseksi) ennen yhdistyksen kokousta, jossa sitten valittaisiin uudet jäsenet. Tällöin heillä olisi äänioikeus myös yhdistyksen kokouksessa.

Ja kun valinnat on tehty niin muistakaa ilmoittaa uudet nimenkirjoittajat yhdistysrekisteriin.