Rahankeruu ja netti

Heipäs hei!
Me täällä Kansalaistoiminnan keskus Leinikissä on pohdittu seuraavaa asiaa: olemme tällainen paikallinen toimija. Anomme rahankeräyslupaa paikallispoliisilta, mutta voiko tällainen paikallisen luvan saanut ilmoittaa nettisivuillaan keräyksestä? Tähän en ole onnistunut saamaan mistään selkeää vastausta, tietäisikö joku jolla kenties on kokemusta asiasta.

Terkuin,
Sari Leinikistä

Hei,
En suoraltakädeltä osaa tuohon vastata mutta kyllä myöntävän viranomaisen pitää pystyä tuohon antamaan vastaus. Käsittääkseni lupahakemuksessa pitää kertoa keräystavoista, joten jos hakemukseen kirjaa keräystavaksi (mahdollisten muiden lisäksi) ilmoittamisen yhdistyksen nettisivuilla ja keräyslupa myönnetään, niin tällöin asian pitäisi olla kunnossa.

Hei!

Kyllä näin on, eli paikallinen poliisilaitos voi myöntää luvan myös netissä tapahtuvaa rahankeräystä varten. Tällöin netissä olevasta keräyksestä tulee käydä ilmi, että kyseessä on paikallinen keräys, niin että keräysalueen ulkopuolella oleva henkilö ymmärtää ettei hän ole keräyksen kohteena. Netissä tietysti kuka tahansa voi lahjoittaa rahaa keräykseen ja se on toki sallittua, kunhan muualla olevaan yleisöön ei vedota rahan keräämiseksi.

Tsemppiä keräykseenne!

Terveisin