miinus-merkkinen käteiskassa, ongelmia kerrakseen

Taloudentaitajat!
Yhdistyksen käteiskassa näyttää miinusta (-) tilinpäätöksessä. Kukaan ei ole varmaankaan ole laittanut omaan pussiinsa rahaa vaan rahat on tilitetty tilille. Käteiskassasta ei ole pidetty minkäänlaisia muistiinpanoja, ei edes ruutuvihkoa. Tosiasiassa ei tiedetä paljonko sinne on maksettu ja miten rahaliikenne on kulkenut. Joitakin kuitteja ostoista on ja niihin on merkitty, että rahat käteiskassasta, josta johtuu tämä miinus-merkkisyys. Käteiskassanhoitaja on ilmoittanut kuulemma, että hän ei pidä kirjaa ja sillä siisti. Jos hän sen joutuu tekemään, hän lähtee. Tämä vuonna on toinen henkilö hoitamassa kassaa.

Miten korjataan (?) kirjanpidossa asia? Nyt asia näkyy tilinpäätöksen taseessa. Yhdistyksellä on ollut kaksi käteiskassaa, yleinen ja tähän toiseen juttuun tarkoitettu kassa. Toiminnantarkastaja on hyväksynyt kirjanpidon. Kirjanpidossa selitys ettei käteiskassasta ole merkintöjä tapahtumista.

ongelmia kerrakseen

Nähtävästi jostakin on käteiskassaan tullut myös tuloja, jos nuo ostot on voitu maksaa. Muussa tapauksessahan yhdistyksen pitäisi olla velkaa käteiskassanhoitajalle noiden kuittien osalta. Tässä tilanteessa varmaankin pitäisi kirjata vapaamuotoisen selvityksen perusteella yhdistykselle tuloja tuon negatiivisen kassasaldon verran, jolloin saadaan kassatilin saldo nollaksi. D kassatili K tulotili.

Jos yhdistys pitää käteiskassaa niin tulee myös pitää kassakirjaa (esim ruutuvihkolla), johon kirjataan menot ja tulot. Kassakirjan (ja siihen liittyvien mahdollisten tositteiden) perusteella viedään kassatapahtumat esimerkiksi kuukausittain yhteenvetotositteella kirjanpitoon.

Monesti on myös järjestettävissä toiminta siten, ettei erillisen käteiskassan pitäminen ole tarpeen. Tulot maksetaan aina suoraan pankkitilille ja kulut maksetaan kuitteja vastaan suoraan maksajan tilille. Tätä helpottamaan on esimerkiksi yhdistysavain.fi palveluun otettu mukaan kuittisovellus, jonka avulla kulujen ilmoittaminen rahastonhoitajalle on helppoa (samoin kuin niiden maksaminenkin). Käteiskassan kanssa helposti muodostuu esittämisiäsi ongelmia.

Tässä kyseisessä tapauksessa on ilmeistä, että käteiskassaa hoitanut henkilö ei ollut edes tietokoneen kanssa sinut ja periaatteesta hän ei sitä edes halunnut opetella. Nämä periaatteen ihmiset ....
Monet yhdistykset ovat tosiaan luopuneet käteiskassan pitämisestä, mutta tässä yhdistyksessä se on tarpeen toiminnasta johtuen. Yhdistyksessä on monta eri kassaa ja ne hoituvat kyllä ihan ok.

Monet yhdistyksen jäsenet haluavat (tai paremminkin vaativat) mahdollisuutta maksaa käteisellä heti, koska heillä ei ole nettiä ja sitä myötä pankkitunnuksia. Pienen muutaman euron ostoksen maksaminen pankkikortilla tuntuu myös hassulta. Yhdistyksellä on kesäkahvila jäsenille heidän kesäpaikassaan. Yhdistyksellä on myös muuta toimintaa, jonka voisi oikeasti maksaa laskuna pankkiin.

Täytyy merkitä ne viime vuonna puuttuvat tilitetyiksi kyseisen toiminnan tuloiksi, Mahdollisesti korjausvienteinä. Tällainen toiminta tuo toisinaan harmaita hiuksia entisten lisäksi.

Tämä ei ole ainoa yhdistys, jonka käteiskassan kanssa on ollut hankaluuksia.