pj ero osittain

Jäsenkokouksen valitsema pj on ilmoittanut eroavansa hallituksen puheenjohtajuudesta, mutta jatkavansa yhdistyksen pj:na. Onko hän edelleen hallituksen jäsen? Nimenkirjoitus-, tilinkäyttöoikeus?

Hallituksen puheenjohtaja on sama asia kuin yhdistyksen puheenjohtaja. Eli jos hän eroaa hallituksen puheenjohtajan tehtävästä niin samalla hän mielestäni eroaa hallituksen jäsenyydestä, jos jäsenkokous on puheenjohtajavalinnan tehnyt. Samalla päättyy nimenkirjoitusoikeus (Huom! tästä muitettava tehdä ilmoitus Yhdistysrekisteriin). Tilinkäyttöoikeuden päättymisestä / jatkamisesta voi hallitus päättää. Hallitukselle (yhdistykselle) tulee luonnollisesti valita uusi puheenjohtaja, jonka valinta täytyy myös ilmoittaa Yhdistysrekisteriin. Yhdistyksen säännöt määräävät siitä kuinka uusi puheenjohtaja on valittava. Joissakin yhdistyksissä on hallituksella oikeus nimittää keskuudestaan ja joissakin yhdistyksissä täytyy kutsua yhdistyksen jäsenkokous tekemään valinta.