Pj eroaminen ja hallituksessa jatkaminen

Voiko pj jatkaa hallituksessa erottuaan, kun yhdistyksen sääntöjen mukaan vuosikokous valitsee pj:n + hallituksen.

Eli voiko pj jatkaa toisessa roolissa, onko tämä istuvan hallituksen päätös vai kokonaan mahdoton, koska pj:n roolin on hänelle vuosikokous antanut?

Mielestäni eronnut puheenjohtaja ei voi jatkaa hallituksen jäsenen roolissa, koska säännöissä on todettu, että yhdistyksen kokous valitsee puheenjohtajan. Häntä ei mielestäni voida hallituksen päätöksellä siirtää toiseen rooliin vaan päätösvalta asiassa on yhdistyksen kokouksella.

Jotta yhdistykselle voidaan valita uusi puheenjohtaja, täytyy kutsua yhdistyksen kokous tätä valintaa tekemään. Jos hallitus on puheenjohtajan eroamisen jälkeen edelleen päätösvaltainen, voi se jatkaa toimintaa seuraavaan hallituksenvalintakokoukseen saakka. Jos näyttää siltä, että hallitus ei enää ole päätösvaltainen eron jälkeen, tulee sen huolehtia siitä, että kutsutaan yhdistyksen kokous päättämään puheenjohtajan (ja tarvittaessa koko hallituksen) valinnasta. Jos uuden puheenjohtajan valintaa (ja tarvittaessa hallituksen erottamista sekä uuden valintaa) käsitellään muussa kuin sellaisessa sääntömääräisessä kokouksessa, jolle valinta kuuluu, tulee asian käsittelyssä erikseen mainita kokouskutsussa.

Koska puheenjohtajalla on aina yhdistyksen nimenkirjoittaja, tulee huolehtia hallituksen siitä, että tehdään muutosilmoitus yhdistysrekisteriin, jotta nimenkirjoitusoikeus ei jää sinne roikkumaan.