pöytäkirjat netissä

Yhdistyksemme jäsenkokousten pöytäkirjat ovat nettisivuillamme. Pöytäkirjoista löytyvät mm. hallitusehdokkaiden äänestyksissä saamat äänimäärät. Nyt eräs hallitusehdokas toivoo että hänen nimensä & äänimääränsä poistettaisiin netistä. Kyseinen henkilö ei tullut valituksi. Kyse on yli puoli vuotta sitten pidetystä kokouksesta jonka pöytäkirja on jo aikaa sitten kirrätetty tarkastajilla. Mikä olisi oikea tapa toimia?

Henkilöihin liittyvän tiedon ylläpitäminen muodostaa lähtökohtaisesti henkilörekisterin. Tämän osalta EU on juuri tiukentanut säädöksiään, ja uuden asetuksen mukaisesti henkilöllä on oikeus saada omat tietonsa poistetuksi rekisteristä. Tulkintoja tästä asetuksesta on tehty vielä hyvin vähän ja on vaikea sanoa että mitä tämä tulee tarkoittamaan esim. pöytäkirjojen osalta.

Itse tekisin tässä tapauksessa niin, että sähköisesti tallennettavista ja jaettavista versioista poistetaan äänimäärät näkyvistä, ja samoin toimisin myös takautuvasti mainitsemasi tapauksen osalta.

Meidän omassa yhdistyksessä vaalin tuloksesta kirjataan vain lopputulos ilman äänimääriä, eikä kirjatuksi näin ollen tule ylimääräistä henkilöön liittyvää tietoa.