Lisäselvityksen tarve tarkastajan hyväksymässä toiminnantarkastuksessa?

Edellisen hallituksen esittämässä tilinpäätöksessä on esiintynyt puutteita ja nykyinen hallitus ei onnistunut saamaan lukuja täsmäämään. Tilinpäätös ja toimintakertomus on hyväksytetty toiminnantarkastajalla. Kuitenkin nykyinen hallitus ei halua myöntää vastuuvapautta toistaiseksi, vaan käsittelyä siirretään syyskokoukseen, jotta saadaan selkeys miksi tilinpäätöstä ei saatu kokouksessa täsmäämään.

Tekeekö yhdistys laittomasti siirtäessään vastuuvapauden käsittelyä ja vaatiessaan selkeämpää tilinpäätöstä tai rahastonhoitajaa (ei paikalla kevätkokouksessa) paikalle selventämään mistä uudelle hallitukselle epäselvät luvut ovat syntyneet kun toiminnantarkastaja on hyväksynyt kertomuksen? Yhdistys ei siis kieltäytynyt myöntämästä vastuuvapautta vaan asian käsittely haluttiin siirtää nimenomaan seuraavaan kokoukseen sillä mikäli tilinpäätöksessä olisikin jotain epäselvää, ei nykyinen hallitus halua ottaa mahdollisia seurauksia vastaan?

Mielestäni yhdistyksen olisi kevätkokouksessaan pitänyt käsitellä tilinpäätös ja päättää vastuuvapaudesta jos ne kevätkokouksen päätettäviin asioihin sääntöjen mukaan kuuluvat. Yhdistyksen jäsenten on kokouksessa arvioitava, onko hallituksen jäsenet mahdollisesti laiminlyöneet tehtävänsä. Vastuuvapauden myöntämättä jättämiselle on oltava oltava kunnolliset perusteet. Mielestäni kevätkokouksella on myös mahdollista antaa istuvalle hallitukselle tehtäväksi selvittää asiaa lisää ennen vastuuvapauden myöntämisestä ja näin ollen voitaisiin kevätkokouksessa päättää, että edellisen vuoden tilit hyväksytään vasta seuraavassa yhdistyksen kokouksessa. Pelkästään hallituksen päätöksellä ei mielestäni siirtämispäätöstä voi tehdä.