tilin- vain toiminnantarkastaja

Pienellä yhdistyksellä on aiemmin ollut sekä tilin- että toiminnantarkastaja. Nyt menettelyä kevennetään eli sääntöjä päivitetään. Pienelle yhdistyksellehän riittää nyt yksi tarkastaja, toiminnantarkastaja. Tähän liittyen:
Onko toiminnantarkastajalle pätevyysvaatimuksia (koulutus/ammattimielessä) jos hän on ainoa tarkastaja?
Onko jotain syytä miksi silti kannattaisi kaikesta huolimatta sääntöihin kirjata ja käyttää tilintarkastajaa (eikä toiminnantarkastajaa)?
Sääntöihin kirjattu toiminnantarkastaja ei estäne valitsemasta tilintarkastajan pätevyyden omaavaa tarkastajaa?
Ts kannattaako sääntöihin kirjata yksi toiminnan- vai tilintarkastaja ja mihin kaikkeen se vaikuttaa? Toiminnantarkastaja-nimike ehkä joustavampi?

Näihin löytyy vastaus Yhdistysrekisterin Usein kysyttyä palstalta https://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri/usein_kysyttya.html

Mielestäni jos tilintarkastuslain vaatimukset eivät edellytä tilintarkastajan valintaa niin kannattaa mennä toiminnantarkastajalla. Todennäköisesti myös kustannukset ovat huomattavasti pienemmät. Mikään ei tietenkään estä sitä, että toiminnantarkastajaksi valitaan tilintarkastajan pätevyyden omaava. Hän kuitenkin tällöin tarkastaa yhdistyksen toimintaa toiminnantarkastajan roolissa.