Yhdistyskö toiminnan taustalle?

Olemme aloittamassa muutaman henkilön voimin kulttuuriesitysten tuottamista kaupungissamme. Osa esityksistä tulee olemaan julkisia tapahtumia, joihin myydään pääsylippuja, osa taas näytäntöjä, joita voidaan myydä esim.kouluille tai päiväkodeille. Tuotannoissa mukana oleville henkilöille olisi tarkoitus maksaa korvausta tekemästään työstä. Voiko tämä olla yhdistystoimintaa? Mitä tässä tulisi ottaa huomioon?

Tuo kuvaamasi toiminta kuulostaa elinkeinotoiminnalta (myydään pääsylippuja ja näytäntöjä) ja niiden toteuttamisesta maksetaan korvausta. Elinkeinotoimintaa voidaan harjoittaa yhdistyksessä, jos toiminnan tarkoitus on rahoittaa jotakin yleishyödyllistä toimintaa. Tällöin elinkeinotoiminnan osuus tulee kirjanpidossa olla eriytettävissä muusta kirjanpidosta. Jos kyse pelkästä elinkeinotoiminnasta niin kannattaa harkita yrityksen tai osuuskunnan perustamista.

Joka tapauksessa kun on kyse elinkeinotoiminnan harjoittamisessa (tehdään sitä sitten yhdistyksessä tai yrityksessä) on toiminnanharjoittaja tuloverovelvollinen toiminnastaan. Arvonlisäverovelvollisuus tulee eteen, jos tilikauden liikevaihto ylittää 10000 euroa. Maksettavista korvauksista tulee tehdä ennakonpidätykset ja maksaa muut mahdolliset työnantajan sivukulut.

Suosittelen ottamaan yhteyttä esimerkiksi paikalliseen tilitoimistoon tai johonkin muuhun asiantuntijaan, jonka kanssa voi yksityiskohtaisemmin katsoa huomioitavia asioita.