Kysymyksiä toimintakaudesta ja jäsenmaksuista

Hei!

Olemme muuttamassa yhdistyksen sääntöjä ja en ole löytäneet yksiselitteisiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

1. Jos yhdistyksen sääntömääräinen toimintavuosi on kalenterivuosi ja yhdistys pitää vain yhden vuosikokouksen vaikkapa huhtikuussa 2017, käsitelläänkö tällöin kokouksessa kuluvan kalenterivuoden 2017 vai seuraavan kalenterivuoden 2018 toimintasuunnitelma ja tulo- ja menoarvio?

2. Yhdistyksen varsinainen toiminnallinen vuosi on syksystä kevääseen vaikka sääntömääräinen vuosi on kalenterivuosi. Haluaisimme muuttaa jäsenmaksun kalenterivuosiperusteisesta toiminnallisen kauden voimassa olevaan jäsenmaksuun, jottei yhden ihmisen tarvitse talvikauden aikana maksaa kahden vuoden maksuja ollakseen mukana sekä syksyllä että keväällä. Kaikissa ohjeissa sanotaan, että jäsenmaksuasiat tulee käsitellä syyskokouksessa. Voiko jäsenmaksujen suuruuden käsitellä kuitenkin halutessaan kevätkokouksessa jos se kirjataan sääntöihin? Tuo kevätkokous kun olisi lähempänä tuon toiminnallisen kauden alkua. Vai päästäänkö tässä taas tuohon toimintasuunnitelmaan, eli onko jäsenmaksun oltava päätettynä jo toimintasuunnitelmaa tehdessä? Tuo toimintasuunnitelma kun kuitenkin ilmeisesti on tehtävä kalenterivuosittain jos kerran sääntömääräinen vuosi on kalenterivuosi.

3. Jos jäsenmaksu veloitataan syksyllä ja se on voimassa elokuun alusta vuoden ajan, pitääkö asia mainita erikseen säännöissä että jäsenmaksu ei mene sääntömääräisen vuoden mukaan vaan toiminnallisen vuoden mukaan?

4. Oletetaan, että yhdistys pitää vain yhden vuosikokouksen ja tämä on vaikkapa huhtikuussa. Tällöin valitaan hallitus jonka toimikaudeksi on säännöissä merkitty vuosikokousten välinen aika. Pitääkö tällöin myös muuttaa yhdistyksen tilikausi olemaan tuo vuosikokousten välinen aika? Koska eikö ole järjetöntä pitää tilikautena kalenterivuotta, jolloin kaksi eri hallitusta olisi vastuussa?

Osasinkohan nyt esittää nämä kysymykset siten, että joku muukin kuin minä ymmärtää mitä tarkoitan.

Jos yhdistyksen tilikausi on kalenterivuosi ja käytetään yhden kokouksen mallia, tällöin vuosikokous pidetään yleensä keväällä ja siinä yhteydessä käsitellään kaikki säännöissä määrätyt asiat. Yleensä tällöin hyväksytään toimintasuunnitelma ja talousarvio kuluvalle vuodelle samoin kuin kuluvaa vuotta koskeva jäsenmaksun suuruus. Jos taas käytetään kahden kokouksen mallia, yleensä syyskokous päättää seuraavaa vuotta koskevasta toimintasuunnitelmasta ja jäsenmaksusta. Jäsenmaksu määrätään tilikaudelle.

Yhden kokouksen mallilla toimittaessa on aivan normaali käytäntö, että hallituksen toimikausi ja tilikausi eroavat toisistaan. Hallitus vaihtuu käytännössä vuosikokouksessa. Edellisen hallituksen vastuu toiminnastaan säilyy siihen saakka kunnes uuden hallituksen toimikausia alkaa. Käytännössä tilikauden määrittäminen vuosikokousten väliseksi ajaksi ei ole edes mahdollista. Tilikauden ei tarvitse olla kalenterivuosi mutta se täytyy olla sääntöihin selkeästi määritelty 12 kk mittainen jakso.

Kahden kokouksen mallilla toimittaessa on sääntöihin yleensä määritelty toimikaudeksi kalenterivuosi. Tällöin syyskokouksessa valitun hallituksen toimikausi alkaa kalenterivuoden vaihtuessa tammikuussa ja päättyy kalenterivuoden päättyessä joulukuussa.

Tulee mieleeni että pitäisikö teidän tapauksessanne erottaa jäsenmaksu ja toimintamaksu. Tällöin toimintaan osallistumisesta veloitettaisiin erillinen maksu, vaikkapa erikseen syys- ja kevätkaudelta. Tällöin henkilön jäsenyys säilyy jos hän maksaa jäsenmaksun mutta hänelle ei koituisi kuluja, jollei pääse osallistumaan toimintaan. Tällaisesta osallistumismaksun keräämisestä ei tarvitse olla mainintaa säännöissä vaan siitä voidaan päättää talousarvion käsittelyn yhteydessä.