Toiminnantarkastus

Yhdistys ei ole toimittanut tilinpäätöstä asiakirjoineen ajoissa säännöistä poiketen. Paketti saapuu noin viikkoa ennen ja siitä puuttuu toimintakertomus ja tilinpäätöksen allekirjoitussivu.
Varsinaisessa tilinpäätösvuoden toiminnassa ei moitittavaa. Nykyiselle hallitukselle voi ilmeisesti tehdä toiminnantarkastuspöytäkirjan, jossa moititaan toimintaa tilinpäätöspapereiden myöhässä ja vajavaisesti toimittamisesta. Sehän menee vain toimivalle hallitukselle, eikö? Pitääkö tämä asia ottaa huomioon seuraavan vuoden toiminnantarkastusta tehdessä? Sillä selvä sääntörikkomus on tämän nykyisen hallituksen puolelta tapahtunut.

Toiminnantarkastusdokumentti menee yhdistyksen kokoukseen, jossa päätetään tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä. Lisäksi toiminnantarkastusdokumentti mahdollisesti liitetään myös avustushakemukseen tai veroilmoitukseen liitteeksi. Jos yhdistyksen toiminnassa ei ole moitittavaa, en kirjaisi varsinaiseen toiminnantarkastusdokumenttiin huomautusta. Sen sijaan laatisin hallitukselle osoitetun kirjeen, jossa kerrotaan huomiot aineiston myöhäisestä ja vajavaisesta toimittamisesta. Kun kirje on osoitettu hallitukselle, tulee hallituksen käsitellä seuraavassa kokouksessan toiminnantarkastajan huomiot.

Lisäisin tähän vielä sen, että tilinpäätös tulee olla allekirjoitettu ennen kuin toiminnantarkastuskertomusta voidaan antaa.