pöytäkirjantarkastaja ääntenlaskijana

Pöytäkirjan tarkastajiksi ja ääntenlaskijoiksi valitaan usein samat henkilöt. Jos sitten äänestetään ja ääntenlaskijoiden poistuessa laskemaan toiseen tilaan kokous aikaa säästääkseen jo keskustelee seuraavasta kohdasta (ääntelaskijoiden poissa ollessa ei kuitenkaan päätetä mitään), onko tässä jotain ongelmaa? Jos näin menetelty, onko tarpeen huomioida pöytäkirjassa?

Pöytäkirjantarkastajan tulee luonnollisesti olla läsnä koko kokouksen ajan, jotta hän voi tarkastaa pöytäkirjan. Kokous tulee keskeyttää ääntenlaskennan ajaksi. Yleisemmin, jos valittu pöytäkirjantarkastaja joutuu poistumaan kesken kokouksen, on hänen tilalleen valittava toinen tarkastaja. Valittu tarkastaja ei saa poistua kokouksesta, ennenkuin uusi tarkastaja on valittu. Asiasta täytyy tehdä kirjaus pöytäkirjaan.