Kuinka toimia?

Miten pitää toimia tilanteessa: yhdistys on edellisenä vuonna pitänyt kokouksen, jossa päätettiin yhdistyksen purkamisesta. Selvitysmies on ilmeisesti hoitanut purkautumiseen liittyyvät toimenpiteet (nimenkirjoitusoikeudet päättyneet, tili lopetettu ymv). Nyt kuitenkin tuli kutsu tilinpäätöskokoukseen. Onko tämä enää mahdollista? Kuinka viime vuosi lopetetaan veroilmoituksen, vastuuvapauksien ym. osalta, jos yhdistys ei tällä hetkellä ole enää olemassa/rekisterissä? Neuvoja kaivataan, miten toimia.

Jos yhdistys on päättänyt purkautumisesta ja valinnut selvitysmiehen sitä hoitamaan niin mielestäni hän saa samalla nimenkirjoitusoikeuden ja oikeuden toimia yhdistyksen edustajana. Samalla aikaisemmat nimenkirjoitusoikeudet lakkaavat. Selvitysmiehen tulee laatia loppuselvitys ja hän hoitaa purkautumisilmoituksen yhdistysrekisteriin (ja tarvittaessa muihin viranomaisiin). Ennen selvitysmiehen valintaa tapahtuvista toimista vastuussa on kuitenkin aikaisempi hallitus.

Mielestäni tilinpäätöskokousta ei ole enää tarpeen kutsua mutta en pidä huonona, että selvitysmies esittelee loppuselvityksensä yhdistyksen entisille jäsenille. Mielestäni ei ole kuitenkaan kysymys virallisesta tilinpäätöskokouksesta.