miten toimia

Minä edustan pieni ratsastusseura joka järjestää valmennusviikonloppuja lähinna ulkomaalta tulevien valmentajien kanssa. Hallituksessa päätämme valmentajista ja ajankohtista, ja sitten valitsemme yhteyshenkilön jolla on päävastuu että sunnitelmat toteutuvat. Nyt yksi hallituken jäsenistä on lähtenyt pois hallituksesta, ja ilmoitti saman tien että hän jatkaa järjestämään valmennuksia kaverin firmassa. Eli hän otta mukaan just ne valmennukset joka hallitus on päättänyt pitää, ja josta hänestä valittu yhteyshenkilöksi. Maalaisjärjkini sanoo että näin ei voi toimia mutta mitä laki sanoo? Tietääkö kukaan?

Hallituksessa käsiteltävät asiat eivät ole julkisia. Jos voidaan osoittaa, että tapauksessa on viety hallituksen sisäisiä asioita (dokumentteja yms.) ulkopuolelle, voisi syntyä rikosoikeudellinen vastuu (osoittaminen saattaa olla kuitenkin vaikeaa). Tällöin asian selvittäminen menee poliisille, jos asiasta ei päästä yhdessä sopien yksimielisyyteen. Toinen asia on sitten se, että kannattaako tälle polulle lähteä, vaikkakin kuvaamasi tilanne ei kovin reilulta tunnukaan.